بیشک آنچه در نظام خلقت تحقق مىیابد، نیازمند مقدمات، زمینهها و بستر مشخصى است که ظهور و تحقق آنها بدون این تمهیدات غیرممکن است، تربیت الهى انسان نیز نیازمند مقدمات و زمینههایى است تا والدین بتوانند در این امر موفق شده و فرهنگ نماز را در وجود فرزندانشان ماندگار کنند.فراهم ساختن زمینههاى بیرونى تربیت به منظور ترغیب کودک و نوجوان به نماز، مىتواند مـحـرک فـعـالیـت، حـرکـت و تمایل او به سوى فرامین الهى و رهنمودهاى قرآن کریم باشد،
اگر والدین در حضور کودک و نوجوان مسایل و معارف مربوط به نماز را طرح و درباره آن گفتوگو کنند، به طور غیر مستقیم بر آنها تأثیر خواهد گذاشت، صـحـبـت و گفتوگو دربـاره نـمـاز مىتواند در قالب شعر و سرود، قصه و حکایت، توضیح مـطالب مربوط به نماز، طرح و نقاشى و مانند آن انجام شود تا در ذهن و روان کودک و نوجوان اثر گذاشته بـا تـوجه به حس کنجکاویى که دارند، خود به فعالیت فکرى و عملى در این موضوع وادار شوند.
والدین سعى کنند بـا خانوادهها و افراد متدین ارتباط و رفت و آمد داشته باشند، چرا که چنین خانوادههایى فرزندان متدین و نمازخوانى دارند کـه مىتوانند بـر افکار و اعمال کودک آنان اثر مثبت و سازنده بگذارند.
همچنین لازم است کودک و نوجوان ترغیب شود تا دوستانى برگزیند که براى نماز و آداب اسلامى اهمیت قایل هستند، زیرا در مواقعى، تأثیر رفتار و گفتار کودکان بر یکدیگر بیشتر از سایرین است.
علاوه بر اینها عمل نمازگزاران کودک و نوجوان در جمع همسالان خود میتواند احساس نیاز به شخصیت جمعى آنها را ارضا کند، تکرار این گونه موارد موجب اُنس و علاقه آنان به نماز خواهد شد.
یکى از عواملى که میتواند باعث شوق و علاقه به نماز و آداب الهى در کودک و نوجوان شود، آموزش بصرى است، زیرا اینگونه آموزشها به دلیل اثربخشی و تأثیر بیشتر موجب یادگیرى، تغییر رفتار یا ایجاد رفتار تازه مىشود، علاوه بـر ایـن، آموزش بصرى عمیقتر بوده و دیرتر فراموش مىشود و زودتر از آموزشهاى دیگر تأثیر مىگذارد.
والدینى که هر چند وقت یکبار، کودک و نوجوان خود را با اخلاق حسنه و دعوت محبت آمیز به مساجد و اماکن مذهبى مىبرند، در علاقهمند کردن فرزندان خود به نماز، موفقتر از دیگرانند، البته این کار در صورتى موفقیت آمیز است که به خستگى و دلزدگى کودک و نوجوان منجر نشود.
نماز خواندن در منزل و در حضور کودک نیز اثر مثبت و سازندهاى خواهد گذاشت، مثلاً اگر والدین در اتاقى که کودک مشغول بازى و یا نقاشى است، سجاده خود را پهن کرده به نماز بایستند اثر معنوى ماندگارى خواهد گذاشت.
ظواهر زیبا و جاذبههاى گوناگون به خودى خود شوقآور و رغبت انگیزند، این ظواهر و جاذبهها (صادق یا کاذب) بر روح کودک و نوجوان تأثیر بیشترى مىگذارد، به طورى که در بسیارى مواقع بدون داشتن دلیل درست به سوى چیزى که داراى ظاهرى زیبا است، کشیده مىشود.
والدین مىتوانند از آنچه که مربوط به ظواهر نماز است، در ترغیب فرزندانشان بهره گیرند تا به تدریج به نماز عادت کرده و سپس به باطن نماز اُنس یابند به عبارت دیگر، از شور و اشتیاق ظاهرى بـه شعور باطنى و آگاهى درباره نماز نایل شوند.
اگر والدین مطابق میل و خواسته کودک و نوجوان برایشان سجاده زیبا، مهر و تسبیح دلخواه ، عـطـر، لباس مناسب بـراى پسران و مقنعه و چادر نماز براى دختران تهیه کنند، به یقین کار ارزنده و صحیحى را انجام دادهاند، خواندن نماز بـا صوت و قرائت زیبا و دلانگیز و یـا تهیه سرودهاى دلنشین درباره نماز مىتواند زمینههاى رغبت آنان را به عمل صالحى چون نماز فراهم کنند.